Berlin by bike - Reisverslag uit Prenzlauer Berg, Duitsland van Evelien Ruijtenberg - WaarBenJij.nu Berlin by bike - Reisverslag uit Prenzlauer Berg, Duitsland van Evelien Ruijtenberg - WaarBenJij.nu

Berlin by bike

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

06 Augustus 2014 | Duitsland, Prenzlauer Berg

Vandaag m'n eerste toeristending gedaan: een fietstour door Berlijn. Handig, want ik had na gisteren nog niet echt een beeld van alle highlights en was wel benieuwd of fietsen door deze stad net zo relaxed zou gaan als men beweerde.

Na het opsplitsen van ongeveer 100 man (hoe bedoel je hoogseizoen?) bleef er een groepje van ongeveer 25 man over die met guide Laila mee ging. Na het uitzoeken van een fiets en het smeren van zonnebrand....ja hier scheen hij wel ;-) kwam de vraag of er een vrijwillger was die assman wilde spelen. Iemand die achteraan fietst en zorgt dat we niemand onderweg verliezen zegmaar. Tja....als dan niemand zijn hand opsteekt. Wat schuift het? Voor een free drink en souvenir wil ik best de hele dag achteraan peddelen hoor :-) Een blije gids was het resultaat, ze heeft geloof ik maar twintig keer gezegd hoe fijn het was dat ik dat wilde regelen. Komt goed....wij Hollanders weten wel hoe we moeten fietsen.

In Frankrijk overigens niet.....laat staan in China. Nog geen 20 meter na het opstappen zag ik de eerste al tegen een pilaar aan fietsen. Dat belooft wat de rest van de dag!
Vele highlights volgden, te beginnen bij de TV Tower, Marienkirche, Gendarmenmarkt und so weiter. Daarna kwam we al snel bij de wat bekendere plekken zoals Checkpoint 'beware of the tourists' Charlie, de Muur, Brandenburger Gate en het Holocaust Monument. Bij elk plekje werd er uitgebreid verteld en kon je zoals het een echte toerist betaamt, foto's maken. Onderweg was ik vooral druk met foto's maken en lachen om de vele toeristen die het fietsen maar niet onder de knie kregen. Kleine heuvels, stoepranden, het ging ze niet gemakkelijk af. Helemaal achteraan fietste een gezin uit Engeland. Moeder, vader, drie kids en opa en oma, gezellig op de fiets. Pa, opa en de kids zaten lekker voorin. Terwijl moeders 'granny' op sleeptouw moest nemen. Geloof me, zo'n oude dame zet je toch niet op een fiets! En dan ook nog door het drukke Berlijn! Ik had het met haar te doen. En terwijl moeders zich maar bleef verontschuldigen naar mij (want ja....wie moest er ook alweer achteraan fietsen...) kreeg oma het na elke stop zwaarder en zwaarder. Tegen het eind van de rit begonnen de kinderen ook nog eens te zeuren dus tja. Blij dat ik lekker op mezelf ben hier! Lekker rustig!

Ruim over de helft was het tijd om in het Tiergarten (park) even te pauzeren en wat te eten en te drinken. Drie keer raden wat mijn lunch was.....iets met bratwurst en bier. Je bent in Duitsland of niet. Dit keer wel een Radler, want het was beheurlijk werm.....
Aan de tafel gezellig gekletst met een meisje uit Ozzie en een kerel uit Schotland die ik echt moeilijk kon volgen. Ik had bijna een tolk gevraagd, maar af en toe ja knikken en lachen werkt ook best :-)
Het is in ieder geval leuk om met mensen aan de praat te raken en te horen wat ze bezig houdt hier en wat hun plannen zijn.

Bij terugkomst mocht ik m'n beloning in ontvangst nemen voor mijn hulp van vandaag (free drink en een prachtig stukje Berlijnse Muur, hoera!) Ik kreeg zowaar nog applaus van de groep ook! Laila vond het helemaal geweldig (x20) dus als ik nou niet aan de bak kom kan ik altijd nog proberen bij Fat Tire Bikes te solliciteren ;-)

Morgen een dagje.........dat moet ik nog verzinnen!


Later!


  • 06 Augustus 2014 - 22:12

    Oma:

    ja , Evelien ,ik volg je hoor !
    zo te lezen , had ik óók nog mee kunnen gaan !
    Gute Nacht en morgen weer en mooie dag !
    veel liefs uit Soest .

  • 07 Augustus 2014 - 07:31

    L Hoogendorp:

    Evelien.
    Veel plezier en mooi weer toe gewenst geniet er maar van
    Ik bewonder je met schrijven wat een verhalen.
    Ik wensje nog fijne dagen en weer heel thuis
    Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 09 Jan. 2009
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 54191

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 09 Augustus 2014

Citytrip Berlijn

21 December 2012 - 29 December 2012

Dubai baby!

09 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Interrail 2012

08 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Asia 2011

26 Januari 2010 - 02 Februari 2010

Kameroen

18 Maart 2009 - 14 April 2009

Thailand

Landen bezocht: