Berlin, I love you! - Reisverslag uit Prenzlauer Berg, Duitsland van Evelien Ruijtenberg - WaarBenJij.nu Berlin, I love you! - Reisverslag uit Prenzlauer Berg, Duitsland van Evelien Ruijtenberg - WaarBenJij.nu

Berlin, I love you!

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

08 Augustus 2014 | Duitsland, Prenzlauer Berg

Damn, ik heb altijd zoveel leuks te doen en maar zo ontzettend weinig tijd.
Net onderweg op de fiets bedacht ik me dat ik gisteren ook nog niks had geschreven, en dat terwijl ik alweer zo ontzettend veel heb meegemaakt.
Dus bij deze mensen.....ga er maar ff lekker voor zitten :-)'

Donderdag ging ik met de Mosaic Tour mee naar het concentratiekamp in Sachsenhausen. Mijn eerste keer dat ik zoiets heftigs heb bezocht. Maar ik vond het niet meer dan logisch dat als je toch in Berlijn bent, je dan ook even wat meepakt van de geschiedenis. Alle sights in Berlijn zelf vertellen daar natuurlijk over, maar zo'n concentratiekamp maakt behoorlijk indruk kan ik je vertellen. De groep was gezellig en kletserig op de weg er naartoe, maar eenmaal daar, toen de gids begon te vertellen werd iedereen stil en ingetogen. Alleen de aanblik toen we door de poort liepen maakte al zoveel indruk dat iedereen spontaan stil werd.....

Ik zal jullie het inhoudelijke geschiedenisverhaal besparen, maar kortgezegd is Sachsenhausen een plek waar o.a. veel joden naartoe werden getransporteerd. Het aantal barakken is ontelbaar veel, een aantal zijn als replica neergezet en geven een kijkje in het 'leven' van de gevangen in die tijd. Het komt echt binnen, en je beseft je des te meer hoe gelukkig wij nu mogen zijn met onze vrijheid. Echt....ik hoop dat een ieder zich dat beseft, en anders moet je maar snel een keer zo'n kamp bezoeken, dan snap je wat ik bedoel.

Na deze indrukwekkende dag was ik behoorlijk gaar, niet alleen van de indrukken maar ook van het vele lopen. 's Avonds was dus het plan om even naar de streetfood market in Kreuzberg te gaan, maar het was daar ontzetten druk! Dus via een toeristische route toch maar uitgekomen op een snelle pizza en daarna redelijk op tijd gaan slapen.

Vandaag heb ik zelf een fiets gehuurd. Nou dat heb ik geweten.....ik heb Strava niet aangezet maar ik gok dat ik zeker wel 40 kilometer in de benen heb. Vanochtend vroeg eerst naar wat highlights gefietst om mooie foto's te maken zonder andere toeristen erop ;-) Bijzonder hoe rustig het is voordat alle busladingen toeristen worden gedropt!
Ik wilde graag de Reichstag bezoeken maar daarvoor moet je je online aanmelden, gisteren bleek er al tot en met aanstaande dinsdag geen plek, dus helaas pindakaas. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven. Zo heb ik de Siegessäule bezocht, en beklommen! Wie nu denkt, what the f is de Siegessäule......denk maar aan de Loveparade en die toren met daarboven een engel. Als het nog niet weet.....Google is your best friend!
Na tig trapteden kwam ik redelijk kapot aan, maar het uitzicht maakte een hoop goed. Daarna doorgefietst naar het saaie Charlottenburg, maar het Schloss Charlottenburg was dan wel weer mooi.
Daarna via het Hauptbahnhof teruggereden naar Prenzlauerberg waar ik bij Veganz een groene smoothieheb gedronken. Mijn lichaam schreeuwt om vitamines kan ik je vertellen. Van pizza en bier wordt je niet groot, dus dit was een welkome afwisseling :-) Daarna ben ik via Friedrichshain naar Kreuzberg gefietst, onderweg natuurlijk super mooie, leuke en grappige dingen gezien. Zo is het hier schijnbaar toegestaan om in je blote kont door het park te hupsen. Is fietsen goed te doen maar wel een uitdaging tussen al het verkeer. Vooral de Duitsers zelf maken er een sport van om op de fiets net zo snel te zijn als een auto. Dat geeft prachtige gezichten onderweg! Eenmaal in Kreuzberg aangekomen fietste ik per toeval langs een hotspot van de Groene Meisjes (Google maar...) Daar kon ik natuurlijk niet zomaar voorbij fietsen. Dus ben ik gestopt en heb ik daar gelunched met een gezonde bagel. Mijn lijf deed ondertussen bijna een vreugdedansje! Eindelijk weer healthy food, jeuj!
Daarna de East Side Gallery bezocht, bijzonder om dit stuk muur te bekijken, en vooral wat er op is gezet door kunstenaars. Wel jammer dat het vervolgens toch weer beklad wordt, maar ik denk dat je zoiets amper kunt tegenhouden.

Daarna lekker door Kreuzberg gefietst en uiteindelijk terechtgekomen in Neukölln. Aldaar was ik toch even de weg kwijt, ik kwam terecht in klein Turkije volgens mij. Overigens heel gezellig met overal eetkraampjes en een markt. Dit zijn dan juist wel de leuke dingen, zo kom je nog eens ergens. En als je maar zorgt dat je een plattegrond bij je hebt dan kom je zo weer thuis. Zo geschiedde en kwam ik weer in Kreuzberg terecht alwaar ik lang het Badeshif fietste, dus ook dat maar even bekeken. Echt naar binnen ben ik niet geweest, want er stond een super lange rij. Wat wil je....het was hier vandaag bloedje heet! Maar de sfeer is geproefd en daar gaat het om.

Via een route langs de rivier de Spree ben ik weer naar het hostel gefietst om mezelf even op te frissen. Want nee, ik rook niet echt meer naar bloemetjes ;-) In het hostel zagen ze me al aankomen en het eerste wat ze zeiden "what happend? you look so exhausted!" Haha! Het is echt lachen met de luitjes hier, ze zijn heel aardig en gezellig, dus ik heb gelijk maar even m'n belevenissen gedeeld. Daarna een frisse douche en richting Alexanderplatz voor wat eten, en nieuwe schoenen! Want die mocht ik nog kopen. Dus nu zit ik hier wederom helemaal blij te zijn met mijn nieuwe gympies en een biertje on the side. Genieten! Nu het nog kan, want morgen ga ik alweer naar huis. Maar ik weet zeker dat ik Berlijn heul snel weer zal bezoeken! Wat een topstad is dit!

Waarschijnlijk heb ik morgen weinig tijd (of gewoon geen zin kan ook...) om een verhaaltje te schrijven. Dus bij deze rond ik het hierbij af. Tnx voor het volgen peeps! Altijd leuk om voor jullie te schrijven! Uiteraard wordt er van de foto's en filmpjes weer een echte movie gemaakt. Dus heb je zin, kom maar een keertje kijken!

Tot later, tot de volgende knoop!!

  • 08 Augustus 2014 - 21:59

    Oma :

    hoi Evelien
    ik ben beretrots op je !
    als je thuis bent moeten we gauw ff bijpraten
    maar eerst slapen , denk ik
    goede reis terug en slaap lekker
    knuffel --- oma Gré .

  • 08 Augustus 2014 - 22:05

    Mama:

    Ja Eef, jammer dat het bijna voorbij is, maar je hebt behoorlijk veel gezien en beleefd. Zo'n concentratiekamp maakt zeker indruk. Wij hebben dat ervaren bij ons bezoek aan Mauthausen.De Reichstag was, toen wij er waren in de winter, ook al zeer druk. Wij waren met de groep via het restaurant binnengekomen. Bewaar je dus gewoon voor een volgende keer, in het laagseizoen.....Voor morgen nog een leuke dag in Berlijn en een goede terugreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 09 Jan. 2009
Verslag gelezen: 6967
Totaal aantal bezoekers 54185

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 09 Augustus 2014

Citytrip Berlijn

21 December 2012 - 29 December 2012

Dubai baby!

09 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Interrail 2012

08 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Asia 2011

26 Januari 2010 - 02 Februari 2010

Kameroen

18 Maart 2009 - 14 April 2009

Thailand

Landen bezocht: