Hoera, geslaagd!!! - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Evelien Ruijtenberg - WaarBenJij.nu Hoera, geslaagd!!! - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Evelien Ruijtenberg - WaarBenJij.nu

Hoera, geslaagd!!!

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

08 April 2009 | Thailand, Koh Tao

Even een update over mijn duikavonturen, al is het maar omdat ik het zelf zo leuk vind :D

Op zaterdag aangekomen bij Ban's Diving Resort en gelijk al een dik boek huiswerk meegekregen over de PADI Open Water Course! Terug de schoolbanken in, letterlijk en figuurlijk. Om 5 uur 's middags maakte ik kennis met m'n instructeur voor de komende 3 dagen; Neil, een ontzettend gezellige engelsman! :D Na wat tekst en uitleg en de nodige vragen, werden we entertaind met een slaapverwekkende video van 1,5 uur......gelukkig was het daarna voorbij en konden we op tijd naar bed om de volgende morgen om 9.00 uur weer aan te treden in het lokaal voor nog meer theorie. Hoe zit een duikfles in elkaar, waar moet je op letten? Hoe heet al je equipment en wat doet het allemaal. Heel veel info in weinig tijd, maar wel ontzettend interessant. Om 12 uur konden we snel een uurtje lunchen, maar mijn tijd werd verkort want jahoor, Lien moest naar de dokter. Leuk, inspanningsastma, maar dan moet je een verklaring hebben van de huisarts en die had ik niet ;-) Dus achterop de scooter met Neil naar de dokter gescheurd, bloeddruk gemeten (130/70) en even naar de longen geluisterd, 150 baht (3 euro) betaald en klaar was ik. Zo simpel kan het gaan, en ik was blij dat ik nu officieel mocht duiken! :D

's Middags was het dan zover, de eerste training in het zwembad. Eerst 10 baantjes gezwommen en 10 minuten lang watertrappelen (wat een conditie....) en toen mochten we eerst 4 keer achter elkaar onze duikuitrusting in en uit elkaar halen.......ik snapte er in het begin niet veel van, al die moeilijke onderdelen, een tank die als je 'm te ver open draait een flinke scheut lucht in je gezicht blaast.......kortom, het was even wennen. Niet lang daarna lagen we in het water en konden we met onze 'skills' beginnen. Want tja, een PADI course, daar moet je voor werken, dus hebben we onder andere aan onze boyanci (drijfvermogen) gewerkt, de regulator in en uit onze mond genomen en ons masker af en weer opgezet......dat alles onder water natuurlijk ;-)

De volgende dag vroeg op, om om 7.30 met de speedboot naar de duikboot te varen, alwaar we onze weg volgenden naar Mango Bay voor onze eerste 'echte' duik. Nou heb ik 6 jaar geleden in Lanzarote ook wel gedoken, maar toch voelde het weer alsof ik iets nieuws ging doen! Spanning!!!! ;-)
Samen met m'n 'buddy' Natascha hebben we een waanzinnige eerste duik gehad, en ook zeker wat oefeningen gedaan! Het ging ons goed af gelukkig. We zijn tot 12 meter diepte geweest en zo'n 40 minuten onder water gebleven. De tweede duik was bij Twins Peak, en daar waren de beroemde 'ananasen' onder water! Echt supervet om te zien! Buiten dat waren er natuurlijk ook de vissen. Ik heb Nemo de groetjes gedaan namens ons allen. Wat een schatjes! :D Naast Nemo hebben we ook nog een rog gezien en een triggerfish! Deze laatste is een beetje gevaarlijk omdat hij de vinnen van de duikers soms wel aanziet voor een lekker maaltje ;-)
Time flies when you're having fun, en dat gold ook voor deze duik, binnen no time zaten we alweer omgekleed en wel op de boot voor de evaluatie briefing. Wat een geweldige ervaring! Iedereen was enthousiast en Neil was supertrots op ons :D Wat zijn we toch een braaf klasje ;-)

Na het duiken snel wat gegeten met z'n allen om 's middags van Mario (een andere instructeur) les te krijgen. We hebben naast theorie ook leuke verhalen gehoord over visjes en andere hilarische avonturen onder water, altijd leuk ;-) Omdat we zo goed waren, mochten we gelijk ons eindexamen doen.........op z'n Thais wel te verstaan ;-) Ga maar in het restaurant zitten, neem een biertje en take your time.........prima ;-)
Een dag later werden we 's ochtends om 11.30 verwacht en was (zoals we al vermoedden) iedereen geslaagd voor het eindexamen! Hoera! :D
Die middag moesten we nog wel twee duiken doen en wat skills, dus helemaal afgestudeerd waren we nog niet, maar de zin was er zeker! Vandaag zouden we tot 18 meter gaan! De eerste duik bij Twin Peaks en de tweede bij White Rock. Het koraal is echt prachtig daar en we hebben weer mooie vissen gezien. Omdat mijn buddy problemen had met afdalen en klaren werd Neil mijn buddy en mocht ik dus samen met de 'meester' voorop! Ereplaatsje, want ik kon alles goed zien en had bovendien geen last van flippers die ik moest ontwijken ;-) Na weer wat skills 'buddy breathing' ' mask removal' enz enz zat het er helaas alweer op........Moe maar voldaan keerden we terug naar Ban's waar we 's avonds een klein feestje hadden! Naast het invullen van alle belangrijke formulieren, hebben we ook het logboek ingevuld waar je je duiken in noteert, en last but not least, de dvd bekenen! Anna, de cameravrouw heeft ons namelijk de hele dag gefilmd, ook onder water!! Het is een mooie 'movie' geworden, dus voor degene die het niet geloven! Ik heb bewijsmateriaal!!

Nu ik officieel Open Water Diver ben, ben ik gelijk verslaafd geraakt aan het duikvirus en besloten om nog een dagje Adventure dive te doen. Dat zijn 3 duiken, een diepe duik (tot 30 meter) een navigatie duik (met navigatie dus) en een nachtduik (na 6 uur 's avonds, in het donker). En omdat de nachtduik niet elke dag was, viel ik met m'n neus in de boter en zit ik op dit moment nog steeds na te genieten van mijn nieuwste duikavontuur! Vanavond om 6 uur ben ik met mijn nieuwe duikgroepje (met de nadruk op 'je' het is Danny, uit Nederland en ik) de nachtduik gaan doen. Onder begeleiding van m'n Nederlandse instructeur Ties zijn we de onderwaterwereld bij nacht gaan verkennen. In het begin wat zenuwen, maar nu ben ik er nog steeds vol van!! In het begin is het even spannend omdat je niets ziet, ookal krijg je een lamp mee, maar zodra we op de bodem waren en al het koraal konden zien waren alle zenuwen verdwenen! In het donker zie je weer andere vissen dan overdag en ook het koraal is mooier van kleur! Het zag er prachtig uit! We hebben een barracuda gespot!! Echt supervet, en daarnaast ook een heremietkreeft, naja eerst zag ik een wandelende schelp, en pas later besefte ik dat het een kreeft was! Geweldig! Maar het mooiste moet nog komen.........in het water zitten algen en 's avonds geven die een soort licht, ik weet niet precies wat het is, maar het lijkt eenbeetje op vuurvliegjes. We deden de lampen uit, wapperden met onze handen, en er verschenen allemaal lichtjes, zo prachtig!! Het is net het toverstokje van Harry Potter! Prachtig! Na deze ervaring heb ik vervolgens, en dan gebruik ik even de woorden van Danny; als een Jostiband duiker door de zee gezwommen! Ik kon maar geen genoeg krijgen van die mooie lichtjes! Echt geweldig! Na nog een navigatie oefening (jaja ik kan nu kompaslezen) was het alweer tijd om naar boven te gaan. Nagenietend van een onvergetelijke ervaring! Ik heb nog nooit zoiets prachtigs gedaan :D

Morgen nog twee duiken en dan zit het er helaas alweer op :-( Liset vermaakt zich ondertussen op Koh Pangan, want tja......ik zit de hele dag onder water dus dat is ook niet zo gezellig ;-) Op vrijdag willen we de nachttrein nemen terug naar Bangkok, waar we het weekend vullen met shoppen en het vieren van Songkran (Thais Nieuwjaar). Tegen die tijd wel weer een berichtje, hopelijk dan ook met foto's!!

Tot snel weer!!!

  • 09 April 2009 - 10:46

    Melanie:

    Duiken is ook geweldig!! Wat een superervaring! Leuk ook dat je Nemo de groeten hebt gedaan ;)
    Ja lien, nog een week en dan ben je alweer terug.. Jammer he? Maar ga nog lekker genieten en ik ga uitkijken naar jullie (misschien wel laatste) reisverslag!
    Heel veel plezier nog!!

    Dikke knuf!

  • 09 April 2009 - 14:43

    Bianca:

    Gefeliciteerd met het behalen van je diploma! Netjes hoor. En mooi dat het zo leuk was.

    Gr

  • 10 April 2009 - 09:42

    OPA:

    Nu hebben we een duikster in de familie,het lijk mij dat het heel erg mooi kan zijn onder water.Gefeliciteerd groeten opa

  • 10 April 2009 - 11:49

    Sharon & Jesse:

    Hey Lientje wat onwijs gaaf zeg
    Ben natuurlijk erg benieuwd naar de fotoos
    Geniet er lekker van

    Dikke knuf Sharon & Jesse

  • 11 April 2009 - 08:19

    Alex:

    Hello Lean and Lease !

    De berichtgeving uit Holland wordt al minder zie ik ! ( misschien Hyves = Connecting People ? )
    Gisteren gelezen dat Paul de Leeuw 187.641 "vrienden" heeft,( op nummer 1 ) maar dat "digitale vriendschappen" de "real touch" missen. Tismaardajjutweet.
    Hebben jullie al een beetje "Heimweh"?
    Nog een paar dagen, dan hangen jullie weer als "hangjongeren" in het vliegtuig !
    Denken jullie aan de "real time" in Holland !!
    En vergeet ook je warme trui niet aan te doen als jullie op Schiphol uitstappen ( Tip ! )
    Het overgebleven geld kunnen jullie nog uitgeven in de Tax Free Shop ( "Fly, See, Buy" dus )

    Sawasdee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Koh Tao

Evelien

Actief sinds 09 Jan. 2009
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 54233

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 09 Augustus 2014

Citytrip Berlijn

21 December 2012 - 29 December 2012

Dubai baby!

09 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Interrail 2012

08 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Asia 2011

26 Januari 2010 - 02 Februari 2010

Kameroen

18 Maart 2009 - 14 April 2009

Thailand

Landen bezocht: