Groene teennagels en lovely Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Evelien Ruijtenberg - WaarBenJij.nu Groene teennagels en lovely Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Evelien Ruijtenberg - WaarBenJij.nu

Groene teennagels en lovely Chiang Mai

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

26 Maart 2009 | Thailand, Chiang Mai

Het is hier nu 10 uur 's ochtends, zojuist heb ik m'n continental breakfast naar binnen gewerkt, en zit nu heerlijk languit tussen de andere backpackers m'n verhaaltje te typen :D

Waar waren we gebleven, bij de Erawan watervallen. We zijn met wat vrienden die we hebben ontmoet in het Jolly Frog Hostel in Kanchanaburi naar dit National Park geweest. Het duurde 1,5 uur met de stadsbus en daarna moesten we nog wel een stukje lopen. De Erawan waterfalls bestaan uit 7 levels en elk level is weer een stukje hoger, dus en extra klim omhoog ;-) We zijn enthousiast begonnen, en hebben af en toe een duik genomen om af te koelen. We waren er op het heetst van de dag, dus dat was soms wel even afzien. De canadezen hadden er flink de pas in, dus we moesten een beroep doen op onze goeie conditie uit Nederland om het allemaal bij te houden ;-) Uiteindelijk heb ik de top wel gehaald, wat een amazing uitzicht daar!!! Samen met de Canadezen (Richelle, Cam and Ryan) en Jason (from California) zijn we de mooiste waterval ingeplonst en hebben we genoten van het koele water en het zitten op de waterval zelf! Echt adembenemend mooi! :D
Na zo'n kwartiertje genieten hebben we de weg terug weer ingezet, onder, over, tussen de bamboe door, het was echt een jungle tour en ik voelde me bijna een Jane die probeerde zo charmant mogelijk naar beneden te komen, gelukkig had ik een paar Tarzans bij me die me af en toe een handje konden helpen. Richelle is ondanks dat wel van een paar houten treden gevallen en heeft nu een fikse blauwe plek op haar been.....maar haar hoor je niet klagen hoor. Bikkels.....die Canadezen ;-)
Eenmaal beneden hebben we de visjes nog even aan onze voeten laten sabbelen, deze eten de dode huidcellen van je voeten en het kietelt verschrikkelijk, maar grappig is het wel. Vraag me niet wat er lekker aan is, maar het zal ongetwijfeld een gezonde behandeling voor je voeten zijn, en bovenal is het natuurlijk helemaal gratis! En daar houden wij Nederlanders enorm van ;-)

Eenmaal terug in Kanchanaburi hebben we afscheid genomen van onze vrienden en hebben we even moeten haasten om de bus naar Suphanburi te pakken. Vanaf daar wilden we overstappen naar Ayutthaya, maar de chauffeur van de bus vertelde ons dat als we eenmaal in Suphanburi waren, er geen bus meer zou rijden :S Daar hadden we niet op gerekend.........maar na wat handen en voeten overleg kon de mede-chauffeur ons garanderen dat hij een hotel wist voor ons, zodat we de volgende ochtend de bus naar Ayutthaya konden pakken. Prima! Na een busrit van 2 uur in het donker, over hobbelige wegen met nauwelijks licht, kwamen we aan in Suphanburi..........welcome to the real Thailand! Hier was echt alles in het Thais en ik begon me al af te vragen hoe wij hier in vredesnaam een hotel moesten gaan vinden. We hadden wat onduidelijkheid met de chauffeur, hij wees ons het hotel, maarja wij lezen natuurlijk geen Thai, dus wisten wij veel waar het was! Er was ook niets wat er uitzag als hotel.............daar zit je dan! Gelukkig kwam de mede-chauffeur na wat druk overleg met z'n chauffeur terug met de gebrekkige mededeling "We bring you to hotel". Kijk! Da's de Thaise gastvrijheid, de bus heeft ons voor de deur afgezet, wat een service! :D

Eenmaal uitgestapt zagen we een groot wit, wat oud gebouw, wat er nou niet bepaald uitzag als een goed hotel, maarja......je bent een backpacker of je bent het niet ;-) Na wat handen en voetenwerk (hier spreekt echt nietmand engels!) de kamer met airco genomen, en dat was prima te doen. Grappig detail was dat er geen ramen waren in onze kamer, en het dus net een soort van gevangenis leek, met op de achtergrond de schelle tonen van de karaoke bar die net onder onze kamer zat :D Heerlijk dat backpacken, zo kom je nog eens ergens ;-)

Bij de Seven Eleven (Thaise AH) even wat avondeten gescoord, Liset een quick noodle soup en ik vond een halve liter Singha beer and some Oreo cookies ook wel goed genoeg (sorry mam, verder zorg ik wel goed voor mezelf hoor.....) Uiteindelijk vroeg gaan slapen en de volgende morgen na een Nederlands ontbijtje (Hulde aan de Sultana's!) de bus gepakt naar Ayutthaya.

Ayutthaya is een oude stad, met een stadcentrum in het midden, daar omheen loopt een rivier die je kunt oversteken met de ferry. Dit kost je 3 Baht (nog geen 10 eurocent). Het stadcentrum staat vol met oude tempelruines, en heeft een lange, interessante geschiedenis.
Voordat we deze ruines gingen bekijken hebben we eerst op het station ons treinkaartje voor de nachttrein naar Chiang Mai gekocht, er was gelukkig nog plek voor diezelfde avond, en voor een 2e klas sleeper betaalden we ongeveer 16 euro (en dan mag je welgeteld 13 uur in de trein zitten!!).
De kaartjes in de pocket, de backpacks gedropt achter slot en grendel, en toen op zoek naar wat te eten. We kwamen uit bij een leuk cafe waar de eigenaar ons vriendelijk begroette. "Where you're from?" Was de eerste vraag. Nadat wij hadden geantwoord met "Holland" begon de beste man alle plaatsnamen op te noemen die hij kende. Ik citeer u: "Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen, Maastricht, Groningen, Utrecht, Den-Haag, Eindhoven, Breda, Arnhem". En hij eindigde vervolgens met "Goed he!" We kwamen niet meer bij van het lachen, wat een prachtvent :D Omdat hij zoveel namen kende, heb ik hem gelijk maar even Amersfoort geleerd ;-)

We hebben wat eten besteld bij hem en werden ondertussen vermaakt met tal van spelletjes. Een soort sudoku van bierdopjes, een rare ijzeren ketting waar we onderdelen uit moesten zien te krijgen en nog meer van dat soort dingen. Je hoeft je hier zeker niet te vervelen! Het is jammer dat het ons niet is gelukt om een van deze spelletjes op te lossen, anders hadden we namelijk een mooi sterretje mogen plakken op het scorebord!
Na het eten hebben we fietsen gehuurd en zijn we door de stad langs alle ruines gefietst. Het was warm, maar ik vond het erg mooi om te doen, al liet mijn navigatie ons een beetje in de steek (ik zal de hitte maar de schuld geven). Dit tot grote ergenis van Liset, die bijna van haar fiets af dreef van het zweten ;-) Al met al hebben we 'maar' een kilometer omgefietst, m'n vader zou zeggen da's toch niets........;-)
Het mooiste stukje tempel heb ik gezien in het Ayutthaya Historical Park. Ik heb mooie foto's gemaakt en veel gelezen over de historie van Ayutthaya. In de oude tempels wordt de as van de overleden koningen bewaard, de tempels zien er bijna nog steeds zo uit als vroeger en zijn indrukwekkend mooi!
Naast de mooie tempels, is er nog een mooie attractie, die reist namelijk met mij mee :D Het is Liset. Geloof het of niet, maar op elke toeristische plek waar Liset rondloopt worden we belaagd door Thaise, Japanse en Chineze toeristen die met haar op de foto willen omdat ze een 'beautiful lady' is! Het is echt zo grappig om te zien. Wat nou mooie boeddha, Liset is veel interessanter voor die lui :D Het is net de Efteling, en je zou er bijna geld voor gaan vragen ;-)

Na ons fietstoertje hebben we bij hetzelfde cafe weer wat gegeten. Ik heb een noodle soup genomen, en tijdens m'n eten werd ik prettig uitgelachen door de eigenaar en stond hij naast m'n tafel de andere gasten te vertellen dat ik 'stom' was. (Dat woord heeft ie niet van mij geleerd hoor!). Ik moest er smakelijk om lachen, en hoe langer hij door bleef gaan, hoe beroerder ik ging eten! Ik ben er over uit, met stokjes eten sucks! Lang leve m'n multitool met mes en vork :D

Na het eten zijn we richting station gegaan en zijn we in de nachttrein naar Chiang Mai gestapt. We zaten 2e klas, en na een half uur kwam de conducteur onze bedden opmaken. We hadden beiden een lower bed, en dat was echt dikke vette prima! Genoeg ruimte (oke niet in de lengte, maar breedte was er genoeg) lekker bij het raam (in het donker zie je niets, maar de zonsopgang vanuit de trein is amazing) en door middel van een gordijntje kon je er lekker je eigen plekkie van maken. Tegen elf uur zijn we gaan slapen, en de volgende morgen om 7 uur werden we weer wakker. Ik schrok lichtelijk omdat we volgens het ticket namelijk om 7.15 zouden aankomen!! Dus snel naar de wc, tandjes gepoetst en aangekleed........eenmaal terug op m'n plekje hoorde ik van de conducteur dat we pas om 10 uur zouden aankomen in Chiang Mai!! Gehaast voor niets dus, maargoed......des te meer tijd om rond te kijken en wat te lezen en schrijven, onder het genot van een duur (150 baht!) ontbijtje en een darmflora opwekkend bakje koffie ;-)

Uiteindelijk kwamen we rond half elf aan in Chiang Mai, met een delay van 'maar' 3 uur. Het is heel grappig want als dat in Nederland zo zou zijn had iedereen zich groen en geel geergerd, maar hier maakt het niet uit. We leven praktisch niet op tijd.....
Op het station kwamen we Richelle, Cam en Ryan weer tegen, hoe gezellig! Ze wilden ook naar Jullie's Guesthouse dus hebben we een taxi gedeeld, nadat we alle andere taxi en tuk-tuk aanbieders hebben ontweken. Het is werkelijk een grote mierenhoop daar van mensen die je een hotel en een taxiritje willen aanbieden. Om gek van te worden! Na een kort ritje aangekomen bij Jullie's en daar bleek dat ze nog maar 2 kamers hadden. We hadden dus weinig keus, en hebben voor onze begrippen een redelijk dure kamer (300 Baht). Maar we kijken vandaag even of we kunnen switchen, omdat we nu samen in een groot bed slapen ;-) En we beiden nogal pietluttig zijn en liever ieder een eigen bed hebben :D

Jullie's Guesthouse is echt een beautiful place to stay! Het is er gezellig, sfeervol, de kamers zijn mooi van kleur en prima schoon! Overal zijn zitjes en hangen er hangmatten en van die grote 'bedden' om op te chillen. Je ontmoet hier superveel nieuwe mensen en dat bevalt ons uitstekend. In de middag hebben we met de Canadezen even en rondje gelopen, en kwamen we onderweg wat jongetjes tegen die vanuit een boom in de rivier sprongen! Don't try this at home!! Het zag er gevaarlijk, maar wel leuk uit! Ze zullen vast wel weten wat ze doen ;-) Na ons ommetje hebben we wat gerelaxed, een klein wasje gedaan en dus m'n multifunctionele waslijn uitgeprobeerd! Terwijl ik druk bezig was met m'n was, heeft Liset een foto gemaakt van mijn fenomenale "help-er-is-geen-stop-voor-de-wasbak" oplossing ;-) Mam, je bent vast trots op me :D

In de middag ben ik even geld gaan pinnen, het was namelijk op. Nu zul je denken, nu al?? Maar dat valt best mee. Van het geld wat ik normaal gesproken elke twee weken in m'n tank van de auto gooi (50 euro euroloodvrij) kun je hier een week leven! Zoals Mel altijd mooi zegt "alles kost een kwartje" :D
Onderweg van de pin naar het guesthouse liep ik langs een van de vele massagesalons, maar deze had iets anders. Ten eerste was het oranja, en daar ben je als Nederlander toch wat gevoelig voor ;-) Daarnaast kon je voor nog geen 4 euro een manicure en pedicure laten doen. In Nederland interesseer ik met nooit voor dat soort dingen, maar voor deze prijs wilde ik het wel proberen. Dus Liset opgehaald en op naar de salon. Liset kon de verleiding niet weerstaan en koos voor een Thaise massage. En terwijl zij achter een gordijntje werd 'mishandeld' door een van de Thaise masseurs, wisten mijn poezelige voetjes niet wat hun overkwam toen ik ze vol overgave in de handen van de Thaise pedicure specialist legde. Er werd druk geveild, geknipt, gepoetst en gelakt, en ruim een uur later had ik een mooi paar groene teennagels die allemaal perfect geknipt waren. Ook de manicure was perfect en ik geloof dat ik nog nooit zulke rechte, goed geknipte nagels heb gehad :D En dat allemaal voor nog geen 4 euro!!!!

Na deze verwennerij zijn we op het balkon roof wat gaan chillen en hebben we kennis gemaakt met Evan (ook uit Canada) en Sarah (woont nu in Indonesie, maar komt oorspronkelijk uit Denemarken). We hebben gezellig aan het bier gezeten. (Nee Alex, Liset niet......die is bezig met een zoektocht naar een Seven/Eleven die smirnoff verkoopt ;-) ) Ik ben ondertussen overgestapt van Singha Beer naar Chang Beer, dat is namelijk nog goedkoper ;-)
Tegen 8 uur zijn we samen met Evan wat gaan eten. We waren allemaal een beetje rijs en noodles-moe, dus hebben we vlees en pizza gegeten :D
Eenmaal terug at Jullie's raakten we weer aan de praat met nieuwe mensen, dit keer waren het Slovenen, ik heb ze het dak laten zien en daar hebben we met een klein clubje nog wat zitten drinken tot een uurtje of 1 's nachts.

Daarna richting de kamer om te gaan slapen. En dat heeft ook zo z'n rituelen. Liset is net de prinses op de erwt, en sprokkelt zorgvuldig handdoeken en lakens bij elkaar om ervoor te zorgen dat ze lekker zacht ligt. De bedden zijn hier wat harder dan wat we thuis gewend zijn ;-) Zo duurt het gemiddeld een uur voordat het licht een keer uit gaat, en tegen die tijd lig ik al lang in dromenland ;-) Wat ook wel een grappig detail is, dat we nogal verschillen in wat we aankunnen qua temperatuur. Liset slaapt vrijwel altijd in haar lakenzak, terwijl ik die vanmorgen naar de laundry service heb gebracht, met het idee het ding niet meer te gebruiken, want ik drijf werkelijk m'n bedje uit :D Ook kan ik echt niet zonder de fan, en zodra ik wakker ben en Liset slaapt verder, gaat het ding uit, en slaapt ze ongestoord verder :D Ik snap niet hoe ze dat voor elkaar krijgt ;-)

Goed, we zitten nu dus in Chiang Mai en zijn van plan hier in ieder geval een aantal dagen te blijven. Ik ga een hoop actieve dingen doen, terwijl Liset nadenkt om misschien een dagtripje naar Laos te doen. Onze interesses verschillen, maar we laten elkaar de keuze en doen wat we leuk vinden. Zo ga ik op quad tour door de jungle en ga ik een dag trekken. Lijkt me supergaaf! Waar we hierna naartoe gaan weten we nog niet zo goed. In principe naar het zuiden, maar we reizen vrij snel, dus hebben we tijd over om misschien wat andere plaatsen te bezoeken voordat we naar de eilanden gaan, we'll se. Vandaag is een lekker relax dagje, zoals we hier zegge "just hang around". Vanmorgen m'n was weggebracht, die kan ik vanavond weer ophalen, leuk detail: 2 kg was en het kost je 30 Baht (60 cent!) I love this place!!

Tot de volgende keer maar weer!!! :D

*Toevoeging 27-3*
We kunnen maar 10 foto's opslaan op deze website, daarom heb ik een picasaweb album aangemaakt waar nu alleen nog mijn foto's op staan, maar ik zal vandaag of morgen ook een selectie van de foto's van Liset online zetten. Ik hoop dat jullie ze kunnen bekijken!!

• 26 Maart 2009 - 04:12

Evelien Ruijtenberg:

Foto's wil niet hier, dus nog even geduld ;-)

• 26 Maart 2009 - 12:30

Mariska En Joshua:

wat een verhaal weer! en wat heerlijk zeg zo lekker goedkoop overal!
    geniet er lekker van! hier regent het :(

• 26 Maart 2009 - 18:43

Roelie:

Wat een verhalen,zo kom je nog eens wat tegen en maak je wat mee.
    En die prijzen die je noemd.
    Maar ook en hele onderneming weer om hotels te vinden,je wasje te doen en vooral het eten.
    Nog geen last van de darmpjes?
    Geniet er van,want ik geloof dat julie dagen omvliegen.
    Liefs en groetjes Roelie x

• 26 Maart 2009 - 18:59

Ingrid Beukema:

Hey Evelien, ik ben jaloers op je ;), wat een geweldige verhalen!! Geniet er lekker van, lang leve het avontuur :)
    x Ingrid

• 27 Maart 2009 - 20:10

Jennifer:

wat een verhalen! word er helemaal jaloers van! heerlijk genieten lijkt me! en zo te lezen vermaken jullie je ook prima! heerlijk!

al over na gedacht om een keer een boek te schrijven?;) hahaha

veel plezier nog!
    kus Jennifer

• 28 Maart 2009 - 15:14

Alex:

Hoi Lienet en Lieset in Thailand! Er is weer een berichtje in de Indische Oceaan gevallen !
    Het is hier al een week lente, maar alleen op de kalender, hoor ! Buiten in de reality is het alweer Herfst. Heerlijk, kom genieten ( al is het maar voor even : 6 graden en s'nachts 2 !
    Lekker om te slapen Lienet ! Windkracht 5-6 Heerlijke buienradar. Wordt het nog droog ? )
    Lieset, Groetjes van je engeltjes in Holland
    ( Matti, Nina, Jelmer,Imme, enz. enz.)
    Neem je een Baby Olifantje voor ons mee ??
    Blijf nog maar even in de Tropen, wij hebben nu een ouwe stand-in ! ( 49 of zo ) Niets aan , jagghh ..
    Maar we redden het nog wel. We doen het voor JOU, hoor !
    Blijf goed OPPASSEN, Zijn de kinderen daar ook zo lief ???

• 28 Maart 2009 - 15:25

Thailex:

Hoi, Hoi Lonesome Cowgirls ! Evelien, weet je zeker dat je geen Floortje Dessing wilt zijn ?? Zij zegt dat het na een jaar welletjes ( slopend )is ! Blijf schrijven : Singer-Songwriter, dus !
    Hebben ze in Thailand ook Qindao of Tsingdao-bier ( uit China )? Is ook Heerlijk Helder en een zoete "afdronk" Aanrader. Neem er eentje voor mijn rekening !
    Lieset : Probeer een "Bailey's" ( met ijs graag )
    Is er naast de Roepie-Roepie vogel ook een Thai-Thai vogeltje ?
    ( of Baht-crème voor in de teil ? )
    Als jullie haar maar goed zit, hè ?
    Waar blijven de pictures, nou ?
    Ik ga aan de Kibbeling met een Duvel erbij...........jaloers ?
    Neem een McThai ... MMM

• 28 Maart 2009 - 15:40

Lady In Red:

Hello Girls,

"Mirror, mirror on the wall, who has the most Banners of them all ?"
    "What is it, you're running off ? "
    "Keep a little secret... "
    LAFS
    ( love at first sight )

• 29 Maart 2009 - 17:44

Alex:

Al 4 dagen geen berichtgeving ! Gaat het nog goed daar ??
    Ook niemand meer die reageert ! Connecting People ??? Hoezoooo ... ?Viang Chan ??

• 29 Maart 2009 - 17:49

Thailex:

Raindrops keep falling on my head. Tomorrow : Rainy Day Mondays always turn me down !
    Krung Thep = 35 degrees Lightning strikes again ??
    The weatherforecast for this coming week = 14 degrees at thursday !!!
    Yeahhhhh ...

• 29 Maart 2009 - 18:13

Angela Van Rooijen:

Hey Liset, eindelijk tijd om op je site te lezen na alles wat er de afgelopen 2 weken is gebeurd. Volgens mij hebben jullie het heerlijk naar je zin (heb je natuurlijk wel al gesproken op msn) dus houden zo! En na de vakantie moeten we echt weer eens gaan afspreken want Finn zag vandaag jouw foto met opa en hij weet niet meer wie je bent :-( Je krijgt de groetjes van oma (daar waren we vandaag even).

Ik zal de site nu even beter bijhouden hoor! Ben benieuwd wat jullie nog meer gaan beleven.

Kus Angela

• 30 Maart 2009 - 09:18

Melanie:

Potverdorie wat klinkt dat verhaal weer goed!!
    Fijn om te lezen dat het allemaal zo goed gaat!
    En wat een wijze uitspraak; "Alles kost een kwartje" :D

De kindjes hebben hun feest gehad, het was kort en heel krachtig, ze zijn gruwelijk verwend en ze vonden het fantastisch! Het toppunt van de dag was toch wel dat de kast op onze slaapkamer waar de tv op staat is omgevallen bovenop Nena. Ze mankeerde gelukkige helemaal niks, zelfs geen schrammetje en zat na even gehuild te hebben al lekker aan de chips terwijl Guus en ik nog de rest van de middag zaten na te trillen...
    Guus heeft de baby gevoeld!! jee! Ik stuur je 10 april een mailtje over de echo! Of moet ik het via de hyves doen? Ik doe het allebei wel :)
    Oh en we hebben een nieuwe auto gekocht!! Renault Espace. Helemaal goed!
    Verder geen nieuws!!
    Veel plezier met genieten!!

Dikke kus!

• 31 Maart 2009 - 12:41

Bianca:

Lien, wat een geweldige verhalen van je. Heb braaf teruggelezen. Klinkt alsof je de tijd van je leven hebt. Wat doen jullie veel zeg. Ben blij dat je zo geniet van je tijd daar. Veel plezier nog!

Gr

• 31 Maart 2009 - 17:05

Hallo "Dutch Tourists"
    Helemaal geen tijd meer om wat te verhalen ?
    Wat doen jullie dan after sundown ?
    "Bloody Tourists .............."