Zweet, druppels, en tranen - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Evelien Ruijtenberg - WaarBenJij.nu Zweet, druppels, en tranen - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Evelien Ruijtenberg - WaarBenJij.nu

Zweet, druppels, en tranen

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

27 Januari 2010 | Kameroen, Douala

Terwijl het zweet van m’n rug afdruppelt, kom ik bij van de eerste heftige dag in Kameroen.
De reis naar Douala was lang, maar met het personal entertainment system, is het zo voorbij. Naar Tripoli was het dik 3 uur vliegen en moesten we daar het vliegtuig even uit, om vervolgens om 7 uur lokale tijd (in Tripoli is het 1 uur later) door de vliegen naar Douala. Deze vlucht zou zo’n 4,5 uur gaan duren maar ‘vloog’ voorbij door het gezellige gezelschap aan boord. Ik lig goed in de markt bij de stewards uit Tripoli weet ik nu ;-) M’n eerste e-mail adresje is binnen haha!
De aankomst op het vliegveld was letterlijk adembenemend, niet alleen vanwege de hoge luchtvochtigheid en de klap in je gezicht qua temperatuur (ik zal het niet te hard zeggen, maar het is hier 30 graden…), maar ook vanwege al die mensen die daar op je staan te wachten in de ontvangsthal. Het zag er letterlijk ‘zwart’ van de mensen!!
Iet voor middernacht kwamen we aan in het Baptist Centre in Douala, we waren opgehaald door Massah, een, zoals de naam al doet vermoeden, massaal grote neger ;-) Maar wel een fijne vent, die er voor zorgde dat we veilig en wel aankwamen in het Baptist Centre, alleen jammer was dat hij een drempel over het hoofd zag en wij bijna letterlijk gelanceerd werden :D Ach, zo maak je nog eens wat mee! Don’t worry at home!
Na een biertje en een gezellig praatje met Jeltje van het Baptist Centre zag ik om 1.30 mijn kussen, om er vervolgens om 7.30 weer uit te komen. Heel goed geslapen had ik niet, maar het was een wonder dat Gon geen hele bossen heeft omgezaagd vannacht, dus het viel me alles mee ;-) Even opfrissen en om 8.30 klaar voor het ontbijt……koffie, thee, stokbrood, omeletje……wat een service! Je zou bijna denken dat je op vakantie bent :D
Om 9 uur vertrokken naar Mutengene, voor een viering van het leggen van de eerste steen voor een nieuw revalidatiecentrum voor gehandicapten. Onderweg m’n ogen uitgekeken, rustig met 100 km per uur over zeer slecht geasfalteerde wegen met gaten en zand, koeien, mensen, fietsers, het maakt niet uit, het loopt hier allemaal op de weg. Ik ben wel vaker onder de indruk van verkeerssituaties in het buitenland, maar geloof me, dit slaat echt alles! Langs de kant van de weg zie je ook echt van alles, eerst kom je langs de meubelboulevard, die voornamelijk bestaat uit foeilelijke stoelen, dan komt de houtverkoop, gevolgd door de bromfietswerkplaats en de Beter Bed op z’n Afrikaans (lees: enkel matrassen en voor de rijke stinkerds kun je ook een bedombouw van hout kopen, Rein: eat your heart out!)
Eenmaal aangekomen in Mutengene werden we met open armen ontvangen. We voelden ons echt hoog bezoek, en ik kan je vertellen, dat is niet altijd leuk……die 200 ogen prikten echt in mijn rug……ik voelde me net een of andere celebrity! Ik heb nog net geen handtekeningen uit hoeven delen, maar foto’s zijn er zat gemaakt :D De lunch die we aangeboden kregen bestond uit spinazie op twee manieren, vis met het hoofd er nog aan, keiharde banaan, loeihete rijst, en nog wat fruit. Ik heb de middag dus maar geteerd op 2 papaya’s, en was blij dat ik nog een krentenbol over had in mijn tas :D
Na alle festiviteiten zijn we nog even bij het oude revalidatiecentrum wezen kijken, en geloof me of niet, wat is dat indrukwekkend zeg! Zielig zijn ze zeker niet, maar het doet toch wel wat met je als je al die kindjes zo ziet, misvormde beentjes, verstandelijke handicap, in een rolstoel etc etc. Wat ben ik toch blij dat we hier met een doel zijn, en die kinderen dus kunnen gaan helpen!
De schemer valt hier nu in, en ik heb ondertussen al een lekker biertje genuttigd. We halen zometeen pizza en kletsen nog wat gezellig. Het is ontzettend goed vertoeven hier dus we hebben het enorm getroffen. Morgenochtend vroeg gaan we richting Bamenda, waar we zo ongeveer een uurtje of 6 voor zullen moeten rijden. Het begin van het echte avontuur…..

Lieve allemaal, succes in de sneeuw! Wij zijn erg blij dat we hier even mogen uitzweten ;-)
Tot de volgende keer!
Groetjes, Evelien

  • 27 Januari 2010 - 17:59

    Milou:

    He Evelien!!
    Wat gaaf weer je verhalen en wat stoer dat je weer lekker weg bent!
    Heel veel plezier en geniet ervan!

    Liefs

  • 27 Januari 2010 - 17:59

    Milou:

    He Evelien!!
    Wat gaaf weer je verhalen en wat stoer dat je weer lekker weg bent!
    Heel veel plezier en geniet ervan!

    Liefs

  • 27 Januari 2010 - 18:15

    Esther:

    Wat een mooi verslag weer, Evelien. Na het sms-je vanmorgen wisten we dat je goed aangekomen was. En nu alweer zoveel meegemaakt:prachtig! Doe je best daar en groeten voor allemaal.

  • 27 Januari 2010 - 18:16

    Rein En Jorlanda:

    Hey meis,

    Fijn dat je goed bent aangekomen.
    En wat leuk dat ze daar ook een beter bed hebben je had rein wel mee kunnen nemen had hij daar bedden kunnen verkopen.
    Of misschien wel goed advies kunnen geven over goede matrassen voor de gehandicapte kinderen zodat die er goed bij kunnen liggen.Misschien iets voor de volgende keer...hahaha
    Geniet lekker van je avontuur en we houden je reisverslagen in de gaten.

    Dikke kusss en knuffel

    Rein Jorlanda Rein jr en Romy.

  • 27 Januari 2010 - 18:38

    Marlies:

    Poehee, warm daaro...Zitten wij hier te blauwbekken in de sneeuw en jij komt bruinverbrand weer terug.
    Ben jaloers :-)
    Have fun en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    XxX

  • 27 Januari 2010 - 19:31

    Jennifer:

    Geweldig om weer je verhalen te lezen! Serieus.. denk er is over na om collemnnist te worden! zou je goed staan! of nog beter... journalist.. kun je twee hobby's combineren! reizen en schrijven!!! hahaha..!!! Fijn dat je het naar je zin hebt!! veel plezier en geniet van de warmte want geloof me die is hier absoluut niet te vinden op dit moment!!!! kusss Jenn... + groetjes van Rob

  • 27 Januari 2010 - 19:57

    Sander:

    Was ff bezorgd over de tranen, maar ik zie dat alles voorlopig goed te doen is. Beetje jaloers op het weer... ;P

  • 27 Januari 2010 - 20:39

    Oma Gré .:

    hoi globetrotter ,ik heb je al 2 reacties gestuurd , maar ze staan er hieronder niet bij .nu zal ik maar het groene streepje aanklikken , al doende leer ik het wel ! niet lachen !!fijn , dat je het naar je zin hebt en al zoveel hebt gezien en beleefd .
    geniet er van . morgen hard aan de slag ?
    wel bordje leeg eten !!
    knuffel voor jou en gon ,oma gré .

  • 27 Januari 2010 - 21:41

    Rob:

    Hoi Evelien,

    Lees nu je verslag na een lange dag werken. Leuk dat je zoveel weet te melden. Je enthousiasme blijft aanstekelijk. Groetjes aan Gon.

  • 28 Januari 2010 - 19:25

    Rianne:

    Lieve Gon en Evelien, ik ben jaloers op jullie, zo lekker warm en zo lekker eten.Ik heb vrijdag bij de Ethiopier gegeten in Eindhoven.Een voorproefje van Afrika.Doe iedereen die ik ken en die mij kent de hartelijke groeten vooral aan Basil& fam., Sister Julie, Meline&Sandrine, Josef en James.enz.Tot volgende week.xxx

  • 29 Januari 2010 - 14:49

    Deb:

    hey meid,

    wat super je verhaal! ben wel btje jaloers op je hoor..wat een avontuur man.. en wat gaan jullie goede dingen verrichten daar. nou wacht weer met spanning op je volgende bericht.. zweetse daar, lekker genieten en werkse he!

    liefs deb

  • 29 Januari 2010 - 17:17

    Nethanja:

    Hoi
    Evelien
    Wat leuk al die berichten. Via oma ben ik op je site gekomen! Die oma, het is een echte computerfreak aan het worden, of is ze het al......? Alles goed daar? Lekker warm in ieder geval. Even een update van het thuisfront: Hier is net weer een sneeuwbui gevallen. Brrrrrrrrrrrr. Suzanne heeft een dag en een nacht gevast op school ivm Haiti. Ze kwam hongerig thuis maar wel voldaan. Veel TV gezien, films etc en weinig geslapen. Morgen Aemstie Alive, HET popconcert van Schouwen. Suus is vrijwilliger en staat de hele dag en halve nacht naast de bühne. Een hele happening net als daar bij jou. Succes met alle onderhandelingen en groeten aan allemaal daar.

    groetjes Nethanja + de andere Pruijsjes

  • 29 Januari 2010 - 17:29

    Naomi Pruijssers:

    Hallo evelien en tante gonnie! :)

    Hoe gaat het daar?
    Al veel kindjes geholpen?
    hoe lang waren jullie in het vliegtuig?
    In welk plaatsje zijn jullie nu in de hoofdstad of niet?
    Al die vragen van gevallen mij toch ik ga het is over andere dingen hebben
    met ons gaat het goed alleen ik ben gisteren 28 januari met fiets die is tussen mijn benen gekomen en nu zit daar een snee Au :( en dat bloeden maar hoe gaat het met jullie

    groetjes van naomi en de rest.

  • 29 Januari 2010 - 17:46

    Opa:

    Lieve Lien.
    Mooi verslag ik heb er van genoten.Maak er wat van het is een hele belevenis.Groetjes Opa

  • 29 Januari 2010 - 18:00

    Peter Pruijssers:

    hoi evelien en tANTE GONNIE,
    WIJ HEBBEN DE OPEN HAARD aangedaan om het even warm te hebbenals jullie
    naomi weet hoe je een smile moet maken ik krijg er nu les in naomi typt alles en zet nu ook twee smlies neer om van te leren sip=:( blij=:)

    Groetjes van je slimme nichtje en je oude maar wijze oom.(papa vind zichzelf peter ) (l):chinrub:

    Groetjes peter en naomi en de rest

  • 08 Februari 2010 - 18:27

    Lisette Schonenburg:

    die hierbove was dus van mij;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 09 Jan. 2009
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 54248

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 09 Augustus 2014

Citytrip Berlijn

21 December 2012 - 29 December 2012

Dubai baby!

09 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Interrail 2012

08 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Asia 2011

26 Januari 2010 - 02 Februari 2010

Kameroen

18 Maart 2009 - 14 April 2009

Thailand

Landen bezocht: